کابینت زیر سینک ظرف‌شویی ؛ باید‌ها و نبایدها در مورد نگهداری کابینت ظرف‌شویی!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

طراحی کابینت زیر سینک ، یکی از مهم‌ترین بخش‌های طراحی کابینت آشپزخانه است؛ زیرا این قسمت، به دلیل آن که در معرض آب‌ریزی قرار دارد، نسبت به قسمت‌های دیگر، دچار آسیب و خرابی بیشتری خواهد شد. بی‌توجهی به انتخاب نوع متریال و اسکلت کابینت، همچنین بی‌انضباطی در نگهداری آن، می‌تواند باعث خراب شدن و آسیب رسیدن به این قسمت کابینت شود. از آنجا که معمولا تعمیر و ترمیم کابینت‌ها، از ساخت و نصب اولیه‌ی آن‌ها دشوارتر و گرانقیمت‌تر است، مهم است که با دید بازتر و دقت بیشتری دست به انتخاب کابینت و یونیت زیر سینک ظرف‌شویی بزنیم و همچنین نکات نگهداری و مراقبت از آن را بدانیم. در ادامه، راجع به طراحی و مدل کابینت ظرف‌شویی مطالب مفیدی ارائه خواهیم داد. از شما دعوت می‌کنیم مخاطب این محتوای آکس چوب باشید.

 

چه متریالی برای کابینت ظرف‌شویی مناسب است؟

اسکلت کابینت که به آن یونیت گفته می‌شود، معمولا با جنس درب کابینت‌ها و قسمت‌های قابل رویت کابینت متفاوت است و از متریال ارزان‌قیمت‌تری تهیه می‌شود تا مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد و هزینه‌ی تمام‌شده‌ی کابینت را کاهش دهد.

یونیت یا اسکلت کابینت ممکن است از جنس فلز، ام‌دی‌اف، پی‌وی‌سی، چوب و یا هر متریال دیگری باشد که با توجه به مقرون به صرفه بودن و زیبایی کار، معمولا از ام‌دی‌اف سفید استفاده می‌شود. اما کابینت زیر سینک ظر‌‌ف‌شویی به طور استثناء به دلیل آنکه در معرض رطوبت قرار دارد، بهتر است از متریالی انتخاب شود که بتواند رطوبت و خیسی ناشی از نفوذ آب ظرف‌شویی را دوام بیاورد.

یونیت pvc ، اصلی‌ترین متریالی است که به عنوان کابینت زیر سینک مورد استفاده قرار می‌گیرد. pvc ، از جنس پلاستیک فشرده بوده و در برابر نفوذ آب و رطوبت، صد در صد مقاوم است. ضخامت ورق‌های پی‌وی‌سی، بین ۱٫۵ تا ۲ سانتی‌متر است و حتی در برابر شست‌وشو نیز می‌تواند بدون آسیب دیدگی، باقی بماند. طراحان کابینت آشپزخانه ، معمولا کابینت زیر سینک ظرف‌شویی را از جنس pvc انتخاب می‌کنند.

پی‌وی‌سی ، متریالی نسبتا گرانقیمت است و به همین دلیل، صرفه‌ی اقتصادی ندارد که تمام یونیت‌های کابینت آشپزخانه را از آن انتخاب کنید و بهتر است تنها در قسمت‌هایی از آشپزخانه از آن استفاده شود که در معرض رطوبت است و توجیه دارد که هزینه‌ی بیشتری برای آن صرف شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

از دیگر مزیت‌های کابینت pvc ، سبک‌بودن آن نسبت به سایر یونیت‌های دیگر است که برای انواع کابینت، کار می‌شود. همچنین به دلیل اینکه این متریال کاملا ضد رطوبت است و از جنس پلاستیک فشرده است در مقابل حشرات موذی و سوسک‌ها نیز مقاوم است.

حشراتی مانند سوسک و موریانه، معمولا در کابینت‌ زیر سینک ظرف‌شویی که محیط مرطوب‌تری دارد، لانه می‌کنند اما چنانچه از پی‌وی‌سی به عنوان یونیت زیر سینک استفاده کنید، این قضیه به طور کامل رفع خواهد شد.

نگهداری و آب‌بندی کابینت زیر سینک ظرف‌شویی

معمولا تنها یونیت زیر سینک، از جنس pvc انتخاب می‌شود و در و صفحه‌ی روی کابینت، از جنس دیگری است ؛ به همین دلیل، در حفظ و نگهداری این قسمت‌ها باید نهایت تلاش خود را انجام دهید.

اگر چه بیشتر طراحان کابینت زیر ظرف‌شویی را از جنس پی‌وی‌سی ، انتخاب می‌کنند، اما صفحه‌ی روی کابینت و قسمت درِ کابینت‌ها، ممکن است از جنسی انتخاب شده باشد که در برابر آب مقاوم نباشد؛ بنابراین آب‌بندی مناسب یکی از ارکان مهمی است که در مقاومت و دوام این قسمت از کابینت آشپزخانه موثر است.

نحوه‌ی آب‌بندی کابینت زیر ظرف‌شویی به این شکل است که باید همه‌ی قسمت‌های اتصال کابینت‌ها را با چسب آکواریوم مرغوب و باکیفیت و به طور مناسب بپوشانید. لازم است هر چند ماه یکبار آب‌بندی محل اتصال را چک کنید و در صورتی که نیاز به ترمیم دارند، آن‌ها را ترمیم کنید.

اگر متریال کابینت شما به گونه‌ای است که در برابر نفوذ آب آسیب‌پذیر است، حتما پس از شستن ظروف یا بعد از خیس شدن، کابینت‌ و صفحه‌ی روکابینتی را خشک کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چه قسمتی از آشپزخانه برای محل قرارگیری کابینت ظرف‌شویی مناسب است؟

طراحان پیشنهاد می‌دهند ظرف‌شویی ، اولین محلی باشد که جای آن را در آشپزخانه انتخاب می‌کنید؛ چرا که بیشتر وقت افراد در آشپزخانه، در کنار ظرفشویی صرف می‌شود. بهتر است بهترین و مناسب‌ترین مکان در آشپزخانه را به ظرف‌شویی اختصاص دهید.

ساماندهی کابینت زیر سینک ظرف‌شویی

کابینت زیر ظرف‌شویی یکی از نامرتب‌ترین و شلوغ‌ترین بخش‌ها در هر آشپزخانه‌ای هست و معمولا همه‌ی افراد از شلوغی و ازدحام این بخش از کابینت‌ها ناراضی بوده و شکایت دارند. این قسمت به دلیل رطوبتی که دارد، محل مناسبی برای لوازم و وسایلی است اگر در معرض رطوبت و خیسی قرار بگیرد، آسیب نمی‌بینند! به همین دلیل، قابلمه‌ها، بشقاب‌ها، پودر ماشین لباس‌شویی، انواع خوراکی و بسیاری از وسایل دیگر را نباید در این قسمت قرار داد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

از جمله لوازم و وسایلی که می‌توانید در زیر کابینت ظرف‌شویی قرار دهید، مواد شوینده، اسکاچ‌ها، دستمال‌ها، سبدها و انواع صافی، لگن‌ها و مواردی ازین دست می‌باشد. اگر فرزند نوپا یا کودک خردسالی دارید، از قرار دادن وسایل شوینده‌ی اسیدی که لمس یا خوردن آن‌ها برای کودکان یا حیوانات خانگی مضر است، اجتناب کنید؛ بهتر است مواد شیمیایی و شوینده‌ی خطرناک را در قسمت‌های بالایی کابینت که دور از دسترس کودکان قرار دارد، بگذارید.

چگونه کابینت زیر ظرف‌شویی را مرتب کنیم؟

اکسسوری‌های مخصوص کابینت، انواع مختلفی دارند که هر کدام کارایی‌های متفاوتی داشته و در نهایت به نظم ساماندهی لوازم داخل کابینت کمک می‌کنند. چنانچه از اکسسوری‌های مخصوص زیر سینک ظرف‌شویی استفاده کنید، می‌توانید وسایل مختلف را درون سبدها و باکس‌های مخصوص آن جای دهید. این اکسسوری‌ها، عمدتا ریلی هستند و به راحتی از جای خود خارج می‌شوند و شما می‌توانید لوازم و وسایل مورد نظرتان را درون آن‌ها قرار دهید و سپس به درون کابینت بفرستید.

اکسسوری کابینت‌ها، انواع بسیار متنوع و متفاوتی دارند و شما بسته به سلیقه و نیازتان می‌توانید هر کدام را که دوست‌ دارید سفارش دهید.

 قرار دادن سبد‌های ساماندهی چند طبقه، یکی از آسان‌ترین و ارزان‌ترین روش‌هایی است که می‌توانید لوازم ریز و درشت را درون آن‌ها قرار دهید و با این روش ساده، کابینت زیر ظرف‌شویی‌تان را مرتب و ساماندهی کنید. انواع کیسه‌های پلاستیکی، دستکش‌‌های یکبار مصرف یا دستکش ظرف‌شویی، اسکاچ‌ها و سایر لوازم را می‌توانید در آن‌ها قرار دهید.

 استفاده از سطل روکابینتی به جای سطل‌های زباله‌ی بزرگ، گزینه‌ی دیگری است که به شما کمک می‌کند، فضای کمتری را در کابینت آشپزخانه اشغال کنید. حسن دیگر استفاده از سطل‌های روکابینتی این است که به دلیل محدود بودن حجم این سطل‌ها، مجبور نیستید تا پر شدن آن‌ها صبر کنید و می‌توانید آن‌ها را زود به زود تخلیه کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سطل‌های روکابینتی یک مزیت دیگر دارند ؛ چنانچه دوست ندارید از آن‌ها روی کابینت استفاده کنید می‌توانید آن‌ها را داخل درى کابینت استفاده کنید و یا حتی چند نمونه از آن‌ها بخرید و وسایل اضافی مثل مواد شوینده، کیسه‌های مختلف، دستمال‌ها و بسیاری از چیزهای دیگر را درون آن گذاشته و از درون درِ کابینت سینک آویزان کنید.

به دلیل آنکه معمولا فضای درون درِ کابینت‌ها بدون استفاده هستند، برای بهینه کردن این فضا، می‌توانید از قفسه‌های فلزی یا پلاستیکی که درون درِ کابینت تعبیه می‌شوند استفاده کنید و وسایل باریک و بلند‌تان را درون این قفسه‌ها قرار دهید.

همچین با می‌توانید با خرید آویزان کردن محفظه‌ی نگهداری سینی‌ها و تخته‌ برش از فضای درونی درِ کابینت،  اینگونه وسایل را به ترتیب در این قسمت جاسازی کنید؛ این روش به شما کمک می‌کند بدون آنکه فضای زیادی را به آن‌ها اختصاص بدهید و یا به شکلی نامرتب آن‌ها را درون سایر کابینت‌ها سازماندهی کنید، آن‌ها را به شکلی بسیار مرتب بچینید.

شاید برایتان جالب باشد اگر بگوییم  به جای کابینتی با دو درب در زیر سینک ظرف‌شویی، می‌توانید از یک کشوی بزرگ، استفاده کنید! یک کشوی بزرگ و سراسری که ریلی بوده و به راحتی باز می‌شود.

فضای داخل این کشو به شکل U انگلیسی بوده و فضای سیفون و متعلقات زیر سینک، خالی می‌ماند. سایر قسمت‌ها مانند شکل U قفسه‌بندی می‌باشد و شما می‌توانید انواع وسایل و لوازم مورد نظرتان را درون این قفسه‌ها قرار بدهید. با یان روش، از تمام فضای درون زیر سینک، به طور کامل استفاده می‌شود و در واقع، فضایی پِرت نمی‌شود.

انواع روش‌ها و مدل‌های مختلف اکسسوری و قفسه‌های مخصوص کابینت زیر سینک وجود دارند که به شما در ساماندهی و مرتب کردن این قسمت از آشپزخانه کمک می‌کنند و باعث می‌شوند، حتی درون کابینت‌ها نیز، فضایی مرتب‌تر و زیباتر داشته باشید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سخن پایانی

بهترین یونیت برای کابینت زیر سینک ظرف‌شویی، متریالی است که به طور کامل، ضد آب و ضد رطوبت باشد و همانطور که اشاره شد بهترین آن، کابینت pvc است که صد در صد در مقابل رطوبت مقاوم است. از کابینت pvc به عنوان کابینت‌های حمامی در محفظه‌ی حمام و سرویس بهداشتی، سونا، جکوزی و استخر نیز می‌توانید استفاده کنید.

برای ساماندهی و مرتب کردن کابینت زیر سینک، می‌توانید از مدل‌ها و نمونه‌های موجود در اینترنت کمک بگیرید و یا از مدل‌های بیان شده در این محتوا، استفاده کنید. در این مقاله، انواع ایده‌ها برای مرتب‌سازی و ایجاد نظم در کابینت زیر ظرف‌شویی ارائه شد که هر کدام، می‌تواند برای شما الهام بخش باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =